Make something good

Låna mig din magsäck, dina morgontofflor, din skrattrynka.

You could either be successful or be us

Publicerad 2008-06-29 23:38:13 i Allmänt,

Aquarelle med pluxus på datorn och jag är trött, så förbannat trött utan att kunna sova. Vanity fair kostade min sista hundralapp när jag var på flygplatsen, allt jag har är shekel och mitt nästan oanvända skissblock. Jag har börjat måla igen. Vill bara lägga av var tredje minut för att det blir pissfult och inte som d o m  s o m  k a n fånga det på papper, ord, färg och linjer som solstrålarna kvart över fyra in genom rutan, vet exakt hur de ska landa och ligga, snyggt. Aldrig jag. Börjat jobba. Vill ligga ner och se molnen åka förbi, inte göra någonting, a l l t,  inte vara stilla, inte vara tyst utan att behöva prata. Luftballonger och rymdskepp. Ska vi aldrig någonsin hitta hem?

På jobbet:

Publicerad 2008-06-29 22:02:54 i Allmänt,

Kille i 23-års åldern kommer fram till kassan och sträcker fram en gosedjursfågel mot mig och frågar helt seriöst
"Får man byta den här mot en popcorn?"
Jag tittar frågande på honom för att se om han skojar och säger ironiskt
"javisst!"
Varpå killen helt seriöst och skitglad säger "VA!? Får man!"
Jag: "nej det är klart du inte får..?"
Killen:  "okay... men då vill jag ha en sockervadd!"
Jag: "Ehrm, du vet att du fortfarande inte kan betala med fågeln..?"
Killen tittar besviket på mig och säger sen "nähä" och går sin väg.

Åtta veckor kvar.
tjim/tjo.

Dag sju (och åtta) - Yad Vashem och mycket tårar

Publicerad 2008-06-29 02:22:01 i Allmänt,

Vi startade dagen 04.45 för att gå till Gravkyrkan, och hamnar på en katolsk nattvardsgudstjänst i förmaket utanför Jesu grav. Mycket speciellt. Går tillbaka till hotellet, äter frukost och åker 07.00 tilltunneln vid Västra muren. Motti guidar igen på sin katastrofalt roliga och grammatikbefriade svenska och säger att tunneln inte är farlig alls. Efter en del guidning runtomkring kommer vi fram till tunneln .Den är pytteliten och kolsvart och när jag kikar in känns det som att någon trär en plastpåse utanpå mitt huvud.  Andreas kommer fram och säger; du vil nog inte gå in där. Inser att han har aldeles rätt och väntar utanför med Josefina och Lisa medan de andra går den mer än 35 minuter långa vandringen.

Sen åker vi till tempelinstitutet där man tillverkar grejer att placera i det tredje templet som vissa/många judar önskar och tror ska resar på tempelplatsen någon gång iframtiden. Någonting som gör mig väldigt konfunderad. Dock en intressant guidning med ytterligare en helt fantastiska guide. Vi käkar och åker sedan med bussen en bit utanför staden till förintelsemuseet Yad Vashem. Muséet är överväldigande både estetiskt och innehållsmässigt. Särskilt två rum gör mig helt förundrad. Det första rummet ser ut som en cylinder, med böjda väggar i form av hyllplan, där det stod tusentals pärmar instuckna fulla med namn över de judar som dödades under andra världskriget. I takets mitt var en konformig vägg nedsänkt full med foton över de döda. Tittade man ner i mitten av rummet som bestod av ett ca 8 meter brett hål såg man en konformad grop i sten som var säkert 10 meter djup med en vatten brunn längst ner. Det andra rummet var en minneslund för de barn som död under kriget. Rummet var helt nedsläckt och du gick i en cirkelformad gång med glasmontrar staplade på varandra i mitten med levande ljus i. Totalt fanns det kanske bara 3 ljus, men överallt satt speglar som gav illusionen om att du var omgiven av tusentals ljus som fortsatte upp och bort i en oändlighet. Troligt stämningsfullt, ingen pratade och många grät när vi kom ut därifrån.

Kvällen avslutas med att vi går ut och äter tillsammans, sen andakt och samtal till långt in på natten. De flesta har ingen lust att lägga sig - ingen vill åka hem imorgon. Hotellväckningen står på 02.30 och vi lämnar israel innan solen har vaknat.

Dag sex - En traumatisk dag med tunnlar och konstnärsbesök

Publicerad 2008-06-29 02:09:01 i Allmänt,

Efter en natt med för lite sömn sov jag förbi besöket uppe på tempelplatsen. Går iväg runt elvatiden och möter som tur var Josefina och Louise i foajen, annars vet jag inte hur jag skulle hittat. Vi gick till en affär i gamla stan som ägdes av de två judiska börderna Moshe och Dov Kempinski som var vänner till Emanuel. De pratade om sitt "kall" och vi fick lov att ställa vilka frågor vi ville. Helt galet sköna killar med världens bästa inställning till religion och kloka svar på svåra frågor. Sen var vi på Davidssons center, kollade historia och sen vidare till Davids stad med en störtskön guide som pratade engelska i 200 km/h.

Sen gick vi ner i Hiskias tunnel. I börjarn var det lugnt. Vi bara traskade på, men efter något timmes guidning skulle vi ner i en smal och vattenfyllt gång som var flera hundra meter lång. Gången var så pass bred att en fullvuxen man knappt kunde gå där, höjden varierade mellan flera meter och 150 cm, vattnet gick bitvis halvägs upp på låren och det var fullkomligt becksvart. Jag som tror att jag är mycket modigare och tuffare än vad jag i själva verket är tvekade ju inte en sekund på att jag skulle med ner. Efter bara några meter  fick jag klaustrofobi och ville  vända om men lät mig övertalas att fortsätta. Jag har a l d r i g  i hela mitt liv upplevt något liknande. Det fanns hela tiden ett ljud av forsande vatten, jag hade människor både bakom och framför mig, runtomkring mig var berg, vi var långt under marken och det gick varken att röra sig särskilt fort framåt eller bakåt. Josefina som gick bakom mig var tvungen att hålla om mig och sjunga under hela den totalt 30 minuter långa vandringen. Det var hemskt och fullkomligt panikslaget. Jag kände mig som fången i en av mina värsta mardrömmar och insåg att jag inte bara kunde dö av kvävning utan även, dunkning eller att tunneln rasade. Efteråt var jag aldeles skakis och darrade i hela kroppen. Efte ungefär 30 minuter började det släppa och jag kunde känna mig stolt över att jag faktiskt klarade det.

Efteråt gick vi på basarerna och jag köpte en brun skinnväska, två sjalar och en vit tunika. Vi kom tillbaka till hotellet vid sju och hängde på några som hade blivit inbjudna till en tydlingen jättekänd konstnärinna som bodde här (jag kommer inte ihåg hennes namn). Hon bodde i ett fantastiskt hus med utsikt över Sionsberget och den gamla porten in till staden. Hon var jättespeciell, jag skulle nog kalla henne för ett original, och hon berätade om sitt liv och sit yrke. Lite självupptagen, trångsynt och för principfast för min smak (bögar och femenister var inget att ha) men det var ett mycket intressant besök hur som helst.

Dag fem - Via Dolorosa, Hinnomsdalen och underbara möten

Publicerad 2008-06-28 12:09:36 i Allmänt,

Vi börjar dagen med att gratta Alex på födelsedagen genom att sjunga, frukost sen 15 minuter vandring från hotellet till gyllene porten och Östra muren. 09.30 har vi tagit oss till Betsedadammen; platsen där Jesus sägas ha botat en sjuk man genom att säga "res dig upp, ta din madrass och gå". Hans första under. Vi gick sen Via Dolorosa och till gravkyrkan. Varmt, packat och alldeles för mycket folk. Skönt att komma därifrån. Lunch med falafel (som vanligt) sen frivillig samling för oss som ville gå till Hinnomsdalen (helvetesdalen) och Schindlers grav. Graven var stängd, men det blev en helt otrolig vandring som gick utanför muarna mellan Oljeberget och stadsmuren i en dödande värme med världens goaste gäng på ca 15 pers. Vi traskade på och vandringen tog ungefär två timmar. Galet. Vi tog en tripp på em väg som gick uppe på själva stadsmuren också, innan vi gick tillbaka till hotellet för att snabbt tvätta av oss och sticka iväg för att käka.

På kvällen gick vi på en Gudstjänst i Svenska kyrkan som var helt förfärligt tråkig, Men efteråt var det kyrkkaffe och jag Clara och Alex hamnade bredvid ett snoffsigt par ifrån stockholm där mannen jobbade för FN och en alldeles underbar tant som hette Brita! Fast att säga tant är missvisande. Hon totalvägrade säga sin ålder, var knivskarp, kritisk och full av liv. Hon brann verkligen och var så förfärligt rolig att prata med. När vi alla var tvungna at gå för kvällssamling på hotellet bjöd hon med sig mig och Clara hem till sig. Men först gick vi en sväng på stan och hon köpte creps åt oss. Hon bodde i en helt fantastisk våning bara några kvarter ifrån vårat hotell. Hon hade varit gift med en judisk läkare, våningen var sparsamt men vackert möblerad med mönstrade mattor över hela golvet och kristallkronor i taket. Vi drack the ur svenskt 50-talsporslin och pratade om allt. Livet, utbildning, framtid, dåtid och dagsläget i Israel. Hon berättade faschinerande saker om sit liv och jag har stött på få människor med en sån livsglädje. Jag och clara blev följda halvvägs hem och kindpussade, vi hade bytt mailadresser och lovade att skriva. Sen gick vi hem helt lyriska, glada och uppe i varv och knackade på dörren till Emanuel för att berätta att vi kommit hem ordentligt. Vi fastnade där och pratade svenska kyrkan, religion, Runar Sörgaard och LM Engström till 00.15. Då höll Emanul på att somna och vi tassade vidare till våningen under för att prata med Alex som redan hade somnat.

Dag fyra - Oljeberget, trädgårdsgraven och Sabbatsmåltid

Publicerad 2008-06-28 11:49:09 i Allmänt,

Vi börjar lika tidigt som vanligt, busstur till Scopusberget för att kolla utsikten över staden. Sen olivberget, platsen Jesus hängde mycket på med sina lärjungar. Även platsen bibeln säger att han ska komma tillbaka till. Mycket vykortsförsäljare och turister, i mitt huvud skulle det vara lugnt, grönt och tomt. I verkligenheten var det livligt, brunt och knökat. Vi åkte vidare till Getsemane, platsen där han blev förrådd, och en kyrka där Maria sägs vara begraven. Massor av rökelse och jag och Maria satte oss ute på trappan i solen istället. Sen falafel inne i gamla stan och efter det ett långt besök vid trädgårdsgraven där vi även hade nattvardsgudstjänst. Trädgårdsgraven var jätteskönt att komma in i som kontrast till de galna arabiska kvarteren med massor av människor, mat, värme ljud och skräp.

Vidare till Västra muren för att fira in Shabbat och sedan dagens höjdpunkt: Sabbatsmåltid i Christ church! Vi hade det så mysigt och roligt och det var känsla att gå hem sen genom ett totalt lugnt och stilla jesusalem.

Dag tre - Dopstället i jordan, öken och bad

Publicerad 2008-06-27 11:45:07 i Allmänt,

Upp ännu tidigare, väskorna skulle stå packade 06.45, jag och c går upp 06.39 efter att för andra dagen i rad sovit förbi hotellväckningen. Vi kommer iväg från kibbutzen klockan 08.00 och åker till dopstället i Jordan. Att kliva in där känns som att kliva in i en kuliss från Jesu tid. Ett ställe som är lätt att föreställa sig för 2000 år sedan. Naturen moderniseras tack och lov inte i samma takt som städerna. Andreas hade en andakt och det gavs en del egetid innan vi åkte.

Efter dopstället satte vi oss på bussen igen. Vi åker genom jordandalen och västbanken. Det israel vi hittills sett byter skepnad och heliga platser byts ut mot bosättningar, taggtråd, skjul och öken. Mil efter mil. Odlingar med dadlar, avocado och mango, kor, mycket berg. Vi åker in i en annan klimatzon och i skuggan är det närmare 40 grader, Emanuel får en rapport från sverige och berättar att det regnar, hela bussen jublar. Vi är på väg till Mazadaöknen, ska bli spännande även om det känns totalt omöjligt at ta in mer nu.

Efter ca två timmar buss kommer vi fram till Masada. Ingen skugga, bara sten, öken och sand. Galet varmt och svårt att orka lyssna på guiden, mest fräckt att åka linbanan upp på platån. Efter Masada vidare till Qumran för att kolla in dödahavsrullarna. Svårmotiverat i värmen. Trodde jag skulle få solsting. Sen något tokfräckt; bad i döda havet. Man flöt som en kork. Vi badade och smörjde in oss med ”hälsosam lera" och hade det allmänt skitkul. Kom till Jerusalem framåt kvällen. Vacker stad, ska bli spännande att utforska den i morgon. Väckning 06.00 som vanligt.

Dag två - Vandring i Galiléen

Publicerad 2008-06-26 12:00:32 i Allmänt,

En mycket märklig dag. Vi har spenderat dagen i Galiléen, blev uppskeppade på Saligprisningarnas berg där vi gick ner mot Tabgha och hade en morgonpredikan i bergen. Vi var sen i och omkring Kapernaum, på stranden Jesus sägs ha väntat på Petrus efter sin uppståndelse och stekt fisk. Sedan inne i Kapernaum och kollade på Petrus eventuella bostad. Sa mig inte så mycket och var rätt odramatiskt.

Mycket berg och slättlandskap överallt, tort. 30 grader i skuggan redan vid nio på morgonen. Åkte in och badade i Genesarets sjö. Underbart. Åt "Petrusfisken" på en restaurang som låg på stranden, en fisk som man enlig vår guide var tvungna att äta för att bli en riktig pilgrim. Det kom in en hel fisk, med ögon och allt på en tallrik och Lisa började nästan gråta. Jag var tvungen att bryta av huvudet av hennes fisk och ta bort det så att hon inte såg det. Efter maten for vi mot Ginosar och Jesusbåten, ett stort "jaha?!" och kändes mest som att Motti ville att vi skulle köpa grejer i hans polares  turistbutiker. Dagens höjdpunkt var Nasaret.

Vi åker upp och ner och hit och dit genom ett kargt landskap med diverse odlingar utslängda här och där. Olivträd, meloner, boskap, hus som ser ut att vara flera hundra år gamla blandat med nybyggda påkosta betonganex, reklamskyltar, plotteraffärer och höns. Det är som att 2000 års silar har mixats ihop till en stad. Underbart. Vi kommer till kyrkan där Maria sägs ha fått besked av ängeln att hon väntade Jesus. Den är pytteliten och mysig, längst inne hör man att det finns en brunn med rinnnande vatten. Vi sätter oss på trappan och Emanuel håller en kort andakt.

Avslutning på dagen blir en båttur över genesarets sjö. Vackert och skönt. Båten tar oss hem till Kibbutzen som redan känns hemma på riktigt och vi tyvärr ska lämna redan i morgon. Vi får jättegod mat där i princip allt är närproducerat och tillagat på Kibbutzen, fotbollen visas på en storskärm vid ingången för de som har lust,  jag och Clara ligger och snackar uppe på rummet istället och i morgon 06.00 börjar dag tre.

Dag ett - ankomst till Ein Geiv vid Genesarets sjö

Publicerad 2008-06-25 17:14:24 i Allmänt,

Går upp 03.45 för att åka till centralen. Vi har av någon obegriplig anledning fått 1:a klass biljetter och jag, Josefina, Louise och Clara har en egen kupé. Gratis latte, frukt, juice och jag somnar vid sjutiden med Beirut i lurarna. Framme i Stockholm 08.40 och tar ett expresståg. Blir intervjuade och säkerhetskollade av Israelisk personal. Väntar sedan flera timmar på att få gå på flyget. C köper snordyrt kaffe och jag fortsätter i ren tattarandra att dricka upp hennes påtår, hur man nu skriver det i plural. Väntar och hinner diskutera kd-kärringar, särskolor, handikappolitik, friskolor och LM:s Sh-lärare innan vi går på flyget.

Nu är vi här på Kibbutzen i Ein Geiv på den östra sidan alldeles intill Genesarets sjö. Jättefina och fräscha rum med utsikt över sjön och en mörk himmel med enstaka stjärnor. Sista biten, mellan Tel Aviv och Ein Geiv tog ca två timmar längre än väntat, men vid sjutiden är vi i alla fall framme. Haft en bra känsla sen jag började resan. Emanuel hade en liten miniandakt och det går knappt att fatta att vi är här. Nu är jag jättetrött. Varit uppe i 20 timmar och vi ska upp 06.00 i morgon för att påbörja en fullspäckad dag vid Genesarets sjö, i Jesu fotspår.

Julia kanske badar i Genesarets sjö

Publicerad 2008-06-16 20:57:17 i Allmänt,

J blir rånad, E har PMS och säger upp sig från jordgubbssommarjobb, A fyller år och världen fortsätter rotera. Jag växlar in Shekel och nässpray, provar dyra eccoskor att jobba i när jag kommer hem och åker och fikar med M till att börja med.

Om knappt åtta timmar åker jag. Pappa får ett frispel för att jag gör allting i sista sekunden (har precis avklarat min jämkning och väskan är halvpackad) dödsstöten kom när jag frågade efter en ficklampa. Pappa spänner ögonen i mig och jag ursäktar mig med att säga att det är så jag fungerar under stress. Jag behöver dessutom något att pyssla med för att inte börja tänka på onödiga saker som gör mig nervös. Alltså packar jag nu. Eller det gör jag ju faktiskt inte, jag bloggar!

Shalom alla sköningar, ses om nån veckar eller så!

Eating noddemix

Publicerad 2008-06-15 18:05:02 i Allmänt,

Med en att-göra-lista som sträcker sig som eltejp virad 37 varv runt kroppen och typ fem gram ork kvar i kroppen åker jag till Orust med mor, bror, moster, mormor och morfar. Kom hem för ett tar sedan och insåg att det jag skrivit upp på listan fortfarande inte gjort sig själv. På tisdag klockan 04:40 ska jag befinna mig på Centralstationen för att påbörja min resa till Israel. Jag vet att jag borde börja packa, åka till apoteket, växla pengar, ringa vaccinationscentralen, skicka in skattejämkning, köpa skor som går att gå i, sova (!!), betala Kongoresan, och prata med folk jag tycker om istället för att monologsnacka mig igenom oklarheter. Men först måste jag lyssna på lite bra musik och andas med magen. Bilder kommer när publishme.se bestämmer sig för att samarbeta

Alla fantastiska människor bor på gator jag råkar korsa

Publicerad 2008-06-15 18:02:10 i Allmänt,

Jag skulle skänka bort ett par shorts jag inte kunnat ha sen i nian men tänker att, jag kan ju prova dem först för att verkligen kolla. Till min förvåning/fasa/glädje inser jag att de sitter som ett smäck. Jag ska börja träna så fort jag kommer hem från Israel, för i den här takten kommer jag inte ha någon röv kvar när sommaren är slut. Ps. Jag har hittat någon att träna inför Göteborgsvarvet med!!!! I höst blir jag och Dea antagligen både jobbar och träningskompisar. Hon har rött hår, använder hjälm och älskar franska. Typ ibland bara man springer på fantastiska människor när man bowlar upp drickspengar och dricker tranbärsjuice.

My new name is Bloody Mary

Publicerad 2008-06-15 17:59:56 i Allmänt,

Eftersom det inte funkar att lägga upp mer än en bild i varje inlägg så bjuder jag här på den stiligaste ifrån lördagskvällen. Den föreställer mig Jonas och en stormtändare. Eva är fotograf. Vattenpipan som jag försöker tända symboliserar den fördärvade delan av mig. Jag som tyckt att jag är så bra för att jag röker vattenpipa istället för vanliga cigg läste häromdagen att när jag röker vattenpipa får i mig motsvarande 100 cigaretter om man röker klart en "omgång". Jag är alltså storrökare. Det var en förvånande upptäckt som fick mig att inse att det alltid går att upptäcka nya saker om sig själv. Farväl vältränade Julia fri ifrån nikotin och koffein. Välkommen verision två. Det ska bli spännande att lära känna dig!

Här kommer Pippi Långstump tjolahej tjolahej tjola hoppsansa

Publicerad 2008-06-05 21:45:35 i Allmänt,

Jobbade idag och chefen tyckte jag skulle börja bli säkrare på att stå bakom kassan så att jag kunde jobba mer där och dessutom få mer betalt (?). Jag är inte dummare än att jag håller med och gladeligen erbjuder mig att jobba i morgon också. Huvudet snurrar och jag hade så ont i fötterna att jag var tvungen att jobba barfota sista timmen. Men jag hade kul som fan. Det är lyx att ha ett sånt jobb. I

går var Anna här, när jag följde henne till vagnen på kvällen så sjöng några flickor i en trädgård Pippi Långstrump-sången när vi gick förbi . Det enda jag tänker är; ofta man sjunger på den sången när man är typ 13. När jag efter några minuter går förbi igen hör jag det återigen och fem steg senare trillar polletten ner. Det är MIG de syftar på där jag går förbi i mitt röda hår, blåprickiga kjol, röda skor och bruna skinnjacka. Haha. Hur grymt som helst eftersom Pippi är typ världens coolaste och starkaste tjej och har världens vackraste hårfärg och snygga kläder. Puss på er små tjejer som alltid hoppar på den blåa studsmattan några hus bort!

I morgon är det Picknic-festivalen i Härlanda för er som missat det. Kom dit vettja! Mellan klockan 14 och 22! Ps. Mitt internet funkar små klickar i taget, min telefonsvarare är mysko, varje gång jag får sms kommer de två åt gången och jag har verkligen ett sjätte sinne på riktigt när det gäller massa saker, mest bussar och spårvagnar och sånt, jag känner på mig EXAKT när jag måste börja springa och jag missar dem aldrig.

You make me feel so cool, I wanna be you

Publicerad 2008-06-05 21:24:22 i Allmänt,

Dagar som denna, som en motsats till alla sammanlagda stolpskott man gjort under en livstid. Möter upp en cyklande Jenny i Slottssskogen, köper kaffe och sitter under ett träd och pratar identitet i flera timmar och jag förundras över storslagenheten i mötet med människor jag tycker så otroligt mycket om. Skolan slut och vi sitter av tiden i varma klassrum och fyller i utvärderingar på löpande band. Känner mig nöjd med vad jag åstadkommit, lärt mig och presterat och ser fram emot att koppla bort den växeln jag kört på max sen i oktober. Ser också fram mot sommaren som för tillfället är uppdelad i tre delar; Israel, Liseberg och Kongo. En naturlig uppdelning med tanke på mitt paradoxala förhållningssätt till allt och rädslan att köra fast på en viss bana samtidigt som jag gärna vill tillhöra en, nått, i alla fall.

Längtar ut och bort samtidigt som jag inte vill byta ut mitt liv och min vardag för allt i världen. Allting svämmar över åt alla håll och det är som att alla former av liv som låtit vänta på sig och legat i lä under vintern nu helt plötsligt behöver ta sig i uttryck på fem miljoner sätt samtidigt genom alla kanaler. Jag går runt och är vimmelkantig och känner allt och överallt och jag trivs bättre med mig själv än jag gjort på länge.

Trädklättrare

Publicerad 2008-06-05 21:18:14 i Allmänt,

Idag rev jag upp mina underarmar när jag klättrade upp i ett träd och helt plötsligt inte kunde komma ner. Sara fick ställa sig under mig när jag hängde mig ut från en tjock gren ca 2,5 meter upp i luften och jag försökte klamra mig fast i allt greppbart. Det var en upplevelse tillräckligt uppfriskande för att jag sen skulle orka sitta i vårat klassrum som solen lagt beslag på och gjort till en gryta av kokande elever. Min förkylning har inte gett sig och jag är fortfarande solskygg. Det är lite fel tidpunkt att vara solskygg på, men jag gör det bästa av situationen och får kompensera med att vara snygg och trevlig istället för brun.

Red is the new black

Publicerad 2008-06-05 21:16:57 i Allmänt,

Jag älskar min nya hårfärg. Det gör även små gröna djur har jag upptäckt. Men det är smällar jag är beredd att ta. Mina föräldrars reaktion på hårfärgningen var för övrigt lite utav en besvikelse, anar att de helt enkelt insett att det som de förut ansåg var tonårstrots är min personlighet och nu gett upp hoppet.

Ibland är livet aldeles för stort och viktigt för att man ska kunna skriva en uppsats på franska

Publicerad 2008-06-01 19:47:46 i Allmänt,

66439-34666439-35266439-35066439-34966439-34866439-34766439-35366439-35466439-355

Hej och hå vilken bra helg jag har haft. Massor av trevligt folk, utehäng i Slottskogen, Flygarns, Karneval och kort sagt världens bästa lördag. Knallade upp för frukostfika på con letche och det slutade med att jag var kvar och jobbade till fyra. Hade det väldigt lugnt och pratade med C & J, var glad att jag hade ett skäl till att slippa vara i solen (min förkylning gör det olidligt). Åkte hem lite rikare och pluggade franska. Har skrivit en halv sida. Det skulle vara 1-2. Avslutade det hela med "det här blev inte så långt, men ibland är livet aldeles för stort och viktigt för att man ska kunna skriva en uppsats på franska". Jag hoppas att det är en godtagbar ursäkt.