Make something good

Låna mig din magsäck, dina morgontofflor, din skrattrynka.

Det här är ingen dikt (jag kunde bara inte sova)

Publicerad 2009-02-16 20:32:47 i Allmänt,

Rummet byter karaktär såhär om

kvällen, hotfulla klädhögar

ordredan stör mig på ett sätt den inte

gör om dagen när jag inte
är här utan artikulerar mig
igenom horder av ansikten


Jag har sparat dem på min hårddisk
den externa också för säkerhets skull
med extra backupkopior på det viktigaste
de fina leendena, dina händer
mina sönderältade minnesfragment

ifrån hus och lägenheter
jag inte satt min fot i
på fyra månader
snart


Försöker måla, det blir fult

Försöker sjunga, det låter förjävligt

Försöker tro, vem hindar mig?


Tusentals minspel jag aldrig

glömmer, såklart
omöjliga att radera från alla
förbannade lagringsutrymmen som
fyller hyllmeter efter hyllmeter

Fack efter fack av intravenöst lagrad information

under huden


Jag kommer ihåg din tröja som var alldeles för stor.

Men jag lånade den ändå.


Så länge jag skriver så finns jag

(upprepas tyst i mitt huvud *3)

så länge vi låtsas att det fungerar

är jag fri att hata (dig, dig, dig)


Min TV står avstängd, släpper inte in

världen i min privata sfär det

vet man ju hur det går. Jo jag tackar, bara

åtta handslag från presidenten, alltid.


Ni finns här allihop,

jag behöver ingen TV.

Jag behöver skrika. Som Ronjas vårskrik

fast i februari framför 30 gråa män i kostym.

Är det inte konstigt att vår tidsuppfattning är linjär

när vi kretsar i cirklar runt varandra och

alltid slutar upp precis som vi började.

Små. Jag har sparat för mycket

kläder på golvet, djuren kommer bita
hål i dem sa alltid min mamma till
mig Malen kommer, Malen kommer!

(Som Ryssen kommer man skrek när

man var liten)


fast jag brydde mig aldrig

om hålen.

Kommentarer

Postat av: En rätt hurtig pöjk med rätt blond kalufs

Publicerad 2009-02-18 20:53:54

Jag lovade mig själv att inte falla så

lågt

att jag skrev en kommentar

till denna dikt

särskilt inte

såhär löjligt

med enter

hela

tiden

men detta är

fullkomligt

genialiskt

alltså inte enter

utan den där sömnlösheten

och den där dikten

den här dikten

den är fullkomligt

genialisk

tack

Julia

-enter-

Postat av: Tilda

Publicerad 2009-02-19 23:25:36

helt makalöst bra.

fy bubblan vad bra !



Tack för läsningen!

Postat av: wow!

Publicerad 2009-02-20 05:27:59

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela