Make something good

Låna mig din magsäck, dina morgontofflor, din skrattrynka.

“They say there’s supposed to be three wise men. Well, I’ve been searching, and I haven’t found a single one.”

Publicerad 2006-10-30 11:11:20 i Allmänt,

“They say there’s supposed to be three wise men. Well, I’ve been searching, and I haven’t found a single one.”Jag är så sjukt oambitiös att det nästan är lite härligt. Fick mig en positiv överrraskning när jag insåg att jag glömt ställa om mina klockor och klockan inte alls var 11, utan bara 10. Sen blev det mer jobbigt, när jag märkte att vi sammanlagt hade tre olika tider på våra klockor och jag inte alls var så säker på vilken tid det egentligen var. Hur kommer det sig att vår familj lyckas glömma bort det här varje år, och sen när vi väl kommer på det, ÄNDÅ inte lyckas få till det? Ärs, vi hade det mysigt ändå, utan tid, när jag kom hem ifrån klättringen som en stor adrenalinklump och var överallt och allting på samma gång och pratade som en upphakad duracelkanin om allt vi hade gjort. Klättringen är verkligen sjukt rolig. Söndagsnöje med en touch av död.

Stormen som kom av sig. Och det här snälla, gästvänliga och välkommenhit Sverige kom visst också av sig. SnällSverige där tolerans och mångfald är honnörsbegrepp men rasism och främlingsfientlighet finns där, jämt, som en del av vardagen. Jag förstår det inte, precis som jag inte förstår Sverigedemokraterna eller NyDemokrati eller alla överklassungar som inte vill bidra till den gemensamma faktorn för att "vi vill inte betala för alla som bara går hemma och lever på våra bidrag". Och ibland har jag bara lust att skrika att låt dem ligga där, låt alla utvecklingsttörda, alla arbetslösa invandrare, alla flyktingbarn, alla narkomaner, alla som inte har lyckats lika bra som oss ligga där på marken då. Spotta på dem och njut över att asfalten är kall i November och centralvärmen fungerar i din lägenhet. Kan vi inte ta och tänka lite mer på oss själva, för jag tror verkligen, verkligen att det är förutsättningarna för att skapa det Sverige vi alla drömmer om.


Läs: Tidningen VI, okay, lite vuxen-tråk tidning och torrartiklar ibland, men så sjukt skön kontrast till alla Cosmopolitan och Vecko Revyn att jag nästan smäller av. Det finns för det första knappt någon reklam över huvud taget i tidningen, sen är det en ren njutning att bläddra igenom den pga. den genomarbetade layouten och grymt snygga bilderna. Dessutom är den ca 100 sidor tjock, och hittar du inte någonting i den som tilltalar dig så vet jag inte vilken planet du kommer ifrån.

Ägna söndagen åt: Klättring. Söndagarna flyter ändå bara ihop till en färglös massa i slutändan, i alla fall för mig. Så passa på att anmäla dig till någonting som gör dagen lite mer.. aktiv? Det jag egentligen försöker säga är att: börja klättra, det ger muskler, vänner och är perfekt för i stort sett alla som inte lider av katastrofal höjdskräck.

Titta på: Veronikas dubbelliv av Krzystof Kieslowski, annorlunda film av en regissör som mamma säger att det tillhör allmänbildningen att ha kollat på hans filmer. Filmbeskrivning ifrån prettoklubbens hemsida (http://www.prettoklubben.com/movie.asp?iID=505) : "Den 23 november 1966, klockan 3 på natten, födds två flickor. Den ena i Polen, den andra i Frankrike. Båda får namnet Veronika. Annars har de ingenting gemensamt. De har aldrig träffats, och lever i två helt skilda världar. Likväl är flickorna identiska. De båda vänsterhänta, älskar att gå barfota, har en brinnande passion för musik, och lider av samma unika hjäråkomma. Detta är berättelsen om Weronika och Véronique, två kvinnors öden som sammanflätas utan de är medvetna om konsekvenserna." Jag vet, en skum äkta Juliafilm.

Kommentarer

Postat av: Fanny

Publicerad 2006-10-31 10:40:39

Du skriver så jäkla gött :)
Nästan så man vill sitta och läsa dina bloggar hela dagen :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela