Make something good

Låna mig din magsäck, dina morgontofflor, din skrattrynka.

Been there, done that (never go back)

Publicerad 2009-02-14 19:54:22 i Allmänt,

Ztäda. Du kan göra det för att få den tillfälliga tillfredställelsen av en städad diskbänk, ett rent golv eller en fräsch toalett. Du känner dig antagligen bra ett tag, känner att du fått uträttat någonting, ja det kanske till och med gör din dag om du har tråkigt. Du kan göra det för att slippa göra läxorna eller ibland för att du helt enkelt inte kommer fram eller ner i din säng om du inte får undan skiten. Visst. Det finns massor av bra saker. Men sen då, sen? Vad ska jag med en städad lägenhet till när jag ändå trivs bättre någon annan stans och inte bryr mig nämnvärt ifall det är damm i hörnen eller inte?

Jag blir ingen bättre människa av att sopa in mina ninja turtles under sängen, jag kommer förmodligen inte tjäna några pengar på att sortera strumpor och mina vänner gillar mig förhoppningsvis oavsett om jag har en EU-anpassad skrivbordsöversikt eller inte. Tänk vad mycket tid vi kunnat disponera över om vi bara skar ner på den svenska hysteriska renlighetsmanin en smula. Nej, jag tycker inte heller om handdukar som är bruna av smuts, fläckiga kläder och äckelpäckellukt, men det finns en gräns. För hur rädda vi är för det där farliga och diffusa som vi knappt vill nämna vid namn, jag talar om, justdet: RÖRAN!

Den mänskliga röran, den naturvetenskapliga röran, sladdtrasslet, kollektivtrafiken, samtalen, röran av människor, förvirringen, pappren i och utanför väskan, orden. Upp och ner. Varför försöker vi skapa en ordning värdig en fascistisk diktatur med tillhörande fångvaktare? Kan vi inte välja ut fem högar istället som vi har pejl på. Okay kompis, jag väljer fikahögen, allmänbildningshögen, kompishögen, minneshögen, hångelhögen och så vips. Finns det tid att göra istället för att bara försöka komma ihåg och leta upp och organisera allt. I små små små fack. Som också kan komma bort och göras i fel ordning. Och om de där små små facken blir stökiga, vad gör man då? Typ sopar in dem under sängen bland Michelangelo, Raphael, Leonardo och Donatello som redan ligger där och skräpar. Sen tar man en fika och har ångest över lådorna. Jag lovar kompis, jag har varit där, men jag är fri nu.

Bild tagen från Navids blogg

Kommentarer

Postat av: Helena

Publicerad 2009-02-19 16:24:16

Jag är rädd. Stök stör min balans, retar min hjärna. En dag hoppas jag att jag lyckas omvända mig själv.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela