Make something good

Låna mig din magsäck, dina morgontofflor, din skrattrynka.

Om äckelgubbar och att skaffa sig kontroll

Publicerad 2009-02-04 21:09:32 i Allmänt,

Jag firar min nittonårsdag ute med mina tjejkompisar. När stället stänger går vi mot spårvagnen på Järntorget i samlad tropp, vi traskar längst med Andra Långgatan som är kantad med klungor av män som står utanför barer och hänger. Med ens krymper jag en smula, drar i kjolen som känns alldeles för kort och tycker mig per automatik lite närmare vännen jag går bredvid. När vi traskar förbi en strippklubb tystnar skaran av män i 35 årsåldern och spridda kommentarer och visslingar når oss där vi går. Jag fäster blicken rakt ner i trottoaren och ökar på stegen med bankande hjärta.


Dagen efter sitter jag hemma hos en vän och diskuterar feminism. Gårdagens incident kommer upp och jag svär över äckelgubbarna utanför strippklubben samt vad de får mig att känna mig som. Jag känner mig inte bara underlägsen och objektifierad utan även som en inkräktare på deras revir. Göteborgs gator ägs av männen om natten. Som tjej får du ständigt tänka på vart du går, har du för kort kjol eller går ensam får du också vara beredd på konsekvenserna. Hur kommer det sig att jag som bor i världens mest jämställda land, där kvinnor betraktar en egen ekonomi, utbildning och arbete som självklarheter, ska behöva stå ut med sexistiska skämt och förväntas ta ett nyp i rumpan som en komplimang så fort vi byter arena? Och hur kommer det sig att jag, på grund av att jag är kvinna, ska vara rädd så fort jag går hem på kvällen?


Min kompis lånar mig en bok, den heter "Ta betalt" och är en feministisk överlevnadsguide skriven av Moa Elf Karlén och Johanna Palmström. Den behandlar oerhört viktiga ämnen och tar upp vanliga situationer som kan uppstå på skola och arbetsplatser samt konkreta tips på hur man ska göra. För att skaffa sig kontroll, och hur du som tjej ska ta sig ur det som begränsar dig i din vardag. Den ger fantastiska och konkreta tips på hur enkelt det kan vara att förändra, att det ibland bara handlar om att upptäcka och tillämpa en hop regler och lagar som redan finns.


Men, som boken tar upp och som jag och min vän diskuterar några dagar senare. Det är ju inte så enkelt. Det handlar inte bara om att göra sin röst hörd. Det handlar om respons också. Förvånansvärt många tycker inte att det behövs feminister och jämställdhetsgrupper och att säga att man är feminist i vissa sammanhang skapar en reaktion motsvarande om man kläckt att man var Sverigedemokrat. Att vara ung, kvinna, feminist och dessutom bli tagen på allvar är inte lätt. Du blir jobbig. I värsta fall en jävla feminist. En feministohora. Manshatare. Flata. Listan kan göras oändlig över definitioner på vem jag är eller hur jag förväntas bete mig som feminist. Men för er som känner er träffade, jag ska berätta en hemlis. Håll i er för detta kan nog kännas både förvirrande och stötande. Det är nämligen så att du behöver varken vara kvinna, låta håret växa ut under armarna eller bli lesbisk för att få kalla dig feminist. Feminism handlar om en åsikt.


Jag vet inte hur många gånger jag förklarat för folk att feminism inte handlar om att jag vill hämnas på alla män och att kvinnorna ska ta över makten. Det handlar om att jag inte vill utsättas för sexistiska skämt, ha lägre lön eller vara skiträdd när jag går hem själv på kvällen, på grund av att jag är kvinna! Jag är varken bitter eller manshatare, jag är bara förbannat arg över att känna mig begränsad på grund av mitt kön. Förbannad på allt motstånd och oförstående. Förbannad på att vi i världens mest jämställda land inte har kommit längre än vi gjort.


 Man måste tro för att kunna förändra, man måste konstant tvivla för att inte bli dogmatisk. Feminismen är ingen tvångströja och jag är ingen idiot, alltså tänker jag fortsätta jobba för en förändring. Och det tänker jag fortsätta med tills kvinnans frigörelse även omfattar vår mest mansdominerande arena, Göteborgs gator om natten.

Kommentarer

Postat av: Tilla

Publicerad 2009-02-04 22:08:57

därmed BASTA!!!



Word Julia, WORD!



:)

Postat av: J

Publicerad 2009-02-04 22:22:03

Heja!

Postat av: r

Publicerad 2009-02-04 23:38:48

Riktigt bra skrivet. Du och din svenska är grym. Du och innehållet är så himla rätt. Dock måste jag erkänna att jag drar mig för att kalla mig feminist, då ordet är bestulet och jag inte vill bli hopkopplad med allt som associeras till ordet. Men du har så rätt. /r

Postat av: Anna

Publicerad 2009-02-05 20:57:12

Hell yeah och allt det där.

Synd att man ska behöva bli så jävla bitter när man går ut för att ha roligt!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela