Make something good

Låna mig din magsäck, dina morgontofflor, din skrattrynka.

Det som är kvar när alla mönster är borta.

Publicerad 2008-11-06 19:48:17 i Allmänt,

"Kaptitel i böcker brukar vara numrerade med grundtal 1, 2, 3, 4, 5, 6 och så vidare. Men jag har beslutat mig för att numrera mina kapitel med primtal 2, 3, 5, 7, 11, 13 och så vidare, för jag gillar primtal.


Så här räknar man ut vilka som är primtal.

Först skriver man ner alla positiva tal i världen.


Sedan tar man bort alla tal som går att dividera med 2. Sedan tar man bort alla tal som går att dividera med 3. Sedan tar man bort alla tal som går att dividera med 4 och 5 och 6 och 7 och så vidare. De tal som blir kvar är primtal.




Regeln för att räkna ut primtal är väldigt enkel, men hittills har ingen lyckats skapa en formel för hur man ska få reda på om ett mycket högt tal är ett primtal eller vilket som kommer att vara nästa primtal. Om ett tal är mycket, mycket högt kan det ta flera år för en dator att räkna ut om det är ett primtal eller inte.

Primtal används för att göra koder och i Amerika klassificeras de som millitärt material, och om man kommer på ett primtal som har mer än 100 siffror måste man tala om det för CIA och de köper det för 10 000 $. Men det skulle inte vara något vidare bra sätt att försörja sig på.

Primtal är det som är kvar när alla mönster är borta. Jag tycker att primtal är som livet. De är mycket logiska, men man kan inte lista ut reglerna även om man skulle ägna all sin tid åt att fundera på dem."

- ur boken; Den besynnerliga händelsen med hunden om natten

Kommentarer

Postat av: J

Publicerad 2008-11-06 19:55:54

en jag var ute på lunch med förra veckan höll en lång utläggning om detta och utbrast



"jag får samma känsla för primtal som inför gran canyon! tänk er bara... 19!"

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela