Make something good

Låna mig din magsäck, dina morgontofflor, din skrattrynka.

Tjeckien, Slovakien & tillbaks (SMK och dagens komp)

Publicerad 2007-10-31 14:50:56 i Allmänt,

66439-217Det här är ingen modeblogg, eller idag är den det. Hoppas den inte misstycker. Var på Emmaus med Johanna när världens största hög med kläder tonar upp sig framför oss, jag kollar på kläderna och hoppas att tjejen inte vill ha dem för de är tokfina. Funderar på om jag ska säga något om den underbara lejongula blusen överst i högen eller inte när jag ser att tjejen med otroligt bra smak är Dea med korkskruvslockar och blir superglad. Vi kramas och hon visar euforiskt upp plagg efter plagg som hon hittat. Galet snygga grejer och det känns som att chansen för mig att hitta någonting är så gott som borta. Jag fortsätter rota och hittar till min förvåning massor av snygga grejer. Slutade med att jag kom hem med Två koftor i grönt och blått, en svart klänning (egentligen en kjol) , ett halsband med blåa träkulor och ett i guldiga pärlor, en grå t-shirt med spets, en svart tubtop med en fågel på och dessutom delägare i en svart oversize-kofta. Tillsammans med klänningen som finaste Anna sytt åt mig i en 60-talsmönstrad gardin och gubbskjortan omsytt till ett linne äger jag ny världens bästa garderob som dessutom är väldigt ekologisk.

Det gör mig förvånad över hur få det är som vet vilken otrolig miljöförstöring det är att odla bomull. Alla tokköper hur mycket kläder som helst utan att ha minsta tanke på att det är indirekt miljöförstöring. Jag och Dea har en deal. Inget mer H&M, bara secondhand, i den utsträckningen det är möjligt. Det får bli vårat bidrag för tillfället för miljön (och mot barnarbete på fabrikerna) AMEN. Jag är lika frälst i secondhand och miljö som Anna är i genusvetenskap och kaffe. Här kommer kläderna jag köpte:

Kommentarer

Postat av: J

Publicerad 2007-10-31 18:44:42

otroligt synkade vi är för tillfället. det blev klädköp och aldrig-mera-h&m-ryck för min del också den där gårdagseftermiddagen. och hittade faktiskt en sådan där kortare basicklänning. på milk and honey. såklart.

(och om du undrar varför jag helt plötsligt börjat skriva här beror det på att jag hört att det är ute att kommentera bloggar så det känns safe, och dessutom är jag för lat för att skriva personligt riktade mail plus att jag för jobbet försöker lära mig web2.0/allt med använding & interaktivitet.)

puss.

Postat av: Anna

Publicerad 2007-10-31 23:54:36

Second hand is the shit :)
Idag sydde jag en jättefin klänning av en avklippt svart skjorta, lite svart lack och någon meter bollfrans. Du måste se den, den är asläcker :)
Jag kör en recycling-projekt nu :)

Postat av: Helena

Publicerad 2007-11-01 22:35:43

Jag är förälskad i tubtoppen med fågeltrycket. Emmaus ligger i sthlm? Adress?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela