Make something good

Låna mig din magsäck, dina morgontofflor, din skrattrynka.

Om ord

Publicerad 2007-11-04 18:07:20 i Allmänt,

66439-221Jag har en pärm full av ord jag valt att förvara där i stället för att säga. Det finns alltid en längtan efter den ultimata formuleringen, den som tar en närmast det man så gärna vill få ner svart på vitt. Det behöver inte vara något viktigt eller stort. Bara det går att känna, antingen så att hjärtat svämmar över, pulsen börjar banka eller att det gör så obeskrivligt ont att man bara vill skrika. Då har man lyckats. När man lyckas beröra någon. Ofta känns den biten så långt borta att jag väljer att inte skriva alls, för att det inte är någon idé, eller så finns inte tiden, eller orken eller inspirationen eller något annat som egentligen inte är en orsak nog. Ord är det vackraste vi har. Ord sätter mening åt en tanke och gör tanken hanterbar och möjlig att överföra åt någon annan. Den som lyckas förvalta orden bäst vinner mitt hjärta. Än så länge har Jonas Hassen Khemiri, Navid Modiri, Bob Hansson och Jonathan Safran Foer lyckats rätt bra. När jag blir stor ska jag bli ordtämjare och resa land och rike runt och tillslut vinna prinsen och halva kungariket.

Om jag fyller på mitt ordförråd tillräckligt mycket kommer orden aldrig ta slut och då kommer jag aldrig mer att behöva slåss igen. Jag kan beskriva dagar som denna som inuti en vibrerande hiss fastnad mellan andra och tredje våningen, för tunga skor och världens vackraste höstdag bakom nedrullande persienner. Eva, kladdmuffins och längtan efter något större, efter att aldrig behöva uppsöka en läkare igen, aldrig behöva höra att 14 förkylningar om året kan vara att räkna med och inte ett jävla ord till om nedtrappning av träning eller mer mat. Jag ska bli ordtämjare och skriva om världen så jag vill ha den, skriva att för varje dag jag vaknar är det en närmare att bli vuxen.

Bild: http://www.blossomgirl.canalblog.com/  , för övrigt superfin blogg.

Kommentarer

Postat av: J

Publicerad 2007-11-04 19:51:55

så fint. mera, mera! idag på min balkong satt jag och läste---

"När jag försöker fånga det blir det ord, bara ord och det är outhärdligt.
Jag vill sätta paradiset på papper, men när jag gör det, dör det.
Ändå har jag lust att försöka, det är en del av min identitet utan vilken jag inte är något jag.
Lusten finns, men jag får inte ihop det med den.
Det blir inte ens en trave torra blad att bränna tillsammans med bladen från rosenhäcken, de svartfläckssjuka bladen.
[...]
Jag är till brädden fylld med glädje, men vad hjälper det.
Min vilja är att skriva glädjen, inte att gå omkring och vara glad."

Bodil Malmsten. För att jag vill lägga till en kvinna bland dina män.

Postat av: Helena

Publicerad 2007-11-06 19:49:31

Halsbandet. Det är mitt drömhalsband, är det på sigtigt, säg? är det ditt?
Vi har samma favoritförfattare och jag kan bli din ordtämjarkumpan eller motståndare (;

Postat av: Helena

Publicerad 2007-11-06 20:49:55

aha, hon. Hon har fin blogg. Synd bara att jag inte kan franska.
och ja, jag blir rörd över den bilden med fjärilarna. Ofattbart.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela