Make something good

Låna mig din magsäck, dina morgontofflor, din skrattrynka.

Ambivalent och pikant argumentation med uppgift att attestera sin obstinata avkomma

Publicerad 2007-01-17 20:23:04 i Allmänt,

Ambivalent och pikant argumentation med uppgift att attestera sin obstinata avkommaSitter och dregglar över Tomten, Jesus, julen och Kalle ankas egentliga samhörighet med Betlehem. Dregglar gör jag väl i och för sig mest på grund av att jag är vrålhungrig och inte för att jag går igång på Santa Claus i januari. Anledningen till att jag över huvud taget sitter och skriver om ett sånt högst oaktuellt ämne är att några nötter i min klass skrev upp det som ett ämne att hålla tal om och jag och kristoffer hade den stora oturen att få just den lappen. Quel domage! Jag städade förut köket i utbyte mot att mamma lagade massor av god mat till mig, hon nappade direkt och jag ska snart inleda min ofrivilliga bana som köttätare igen. För att göra en lång historia kort kan jag berätta att min käre far fått för sig att jag äter för lite och måste ha kött, massor av kött för fortsatt exsistens. Eftersom jag är mindreårig och dessutom from som ett lamm har jag låtit mig underordnas dessa nya regler. Min pappas motto är kind of "är maten äcklig, håll för näsan och skyffla in ändå". Så vill jag fortsätta spela handboll (vilket jag vill) måste jag sluta äta bara vegetariskt. Här behöver ni inte berätta för mig att man visst kan få i sig lika mycket protein och tjosan ifrån växtriket och att det minsann är mer protein i bönor är i kött and so on för jag VET men min far har sina principer, och visst, jag älskar honom ändå (bara inte för tillfället). Men det absolut värsta är det faktum att jag säkert kommer bli likadan mot mina barn som min pappa är mot mig (jamen jag blev ju så himla bra, så så illa kan han ju inte ha varit). Och egentligen tycker jag inte att det här är det minsta kul. Gode gud var barmhärtig.

Sitter med mitt Marimekkoblock och försöker med jämna mellanrum sådär lite halvhjärtat skriva upp några bra punkter till föredraget jag inte har lust att hålla. Det finns få saker som är så tillfredställande som ett tjockt och fullskrivet kollegieblock, eller vilken annan typ av anteckningsbok som helst. Sida efter sida med ord som skrivits ner. Tusentals meningar med fakta, formuleringar och poesi som jag åstakommit. Jag blir helt lugn av att sitta och bläddra i det. Lite samma effekt som pocketshop har på mig, det är som terapi att gå in där, jag går runt som i trans och stryker med fingrarna över uppstående boktitlar och bläddrar njutningsfullt igenom bok efter bok. Sen har jag en stor passion till de små texter och citat många författare inleder sina böcker med. Jag har massor av gånger tänkt skriva ner dem, fast det blir aldrig av, och kanske är det lika bra eftersom nedtecknandet bara kommer innebära att jag tillslut förstår att det inte vilar någon magi över orden, att de bara är platta, och magi måste man ha. Magi måste få finnas vare sig det gäller blommiga kollegieblock, gula gummistövlar eller startklara flygplan.

Kommentarer

Postat av: Linn

Publicerad 2007-01-18 19:14:04

"var nöjd med allt som livet ger, för björntjänst inte gör så glad" saknar dig..

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela